Fjorårets kampanje sørget for hele 14 millioner visninger og over 67.000 klikk til nettsiden www.bliblikkenslager.no.
— Med det som bakgrunn viderefører vi samme oppskrift denne sesongen, dog med noen mindre justeringer, forteller daglig leder i VBL, Ane Dyrnes.
Slik gikk det i fjor: Over 14 millioner visninger og 67.000 klikk for Bli blikkenslager
Justerer etter ny undersøkelse
Før oppstarten av Bli Blikkenslager i 2020 ble det gjennomført en omfattende innsiktsanalyse. Nå, fem år senere, var det på tide å sjekke inn med målgruppen igjen for å sikre stø kurs fremover.
I forkant av årets kampanjestart har det derfor blitt gjennomført nok en undersøkelse bestående av 185 web-intervjuer med VG1-elever innen tekniske fag og 7 dybdeintervjuer med VG2 KEM-elever. Flere av funnene derfra skal omformes til konkrete tiltak i Bli Blikkenslager-prosjektet.
— På denne siden av nyttår handler det mest om å spisse «brandingen» vår, altså selve innpakningen av videoene vi annonserer, slik at innholdet skal bli enda mer gjenkjennelig. Vi kommer også til å lage en del innhold til TikTok av typen man vanligvis finner på nettsider. Hittil har vi stort sett delt glimt fra arbeidshverdagen, nå lager vi også innhold som svarer tydelig på typiske spørsmål som for eksempel "hva gjør en blikkenslager" og "hvordan bli blikkenslager". Ungdom i dag har i stor grad byttet ut Google som søkemotor med TikTok og AI-verktøy. Da er det viktig at vi er synlige der de er – med svar på spørsmålene de lurer på, forteller prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen.
Synliggjøre KEM-begrepet i større grad
Videre skal det jobbes med økt synlighet for selve KEM-begrepet, da undersøkelsen viser at det ikke er selvsagt for ungdommen at Klima, energi og miljøteknikk er veien å gå for å bli blikkenslager.
— Når vi kommer over i 2026 skal vi igjen ha en ny gjennomgang av nettsidene for å sørge for at det er skrevet på en måte som gjør at innholdet blir fanget opp av AI-verktøy, som for eksempel ChatGPT. Vi kommer også til å lage videoer basert på konkrete ideer vi har samlet inn i dybdeintervjuene.
Stadig utvikling
Ungdommenes medievaner og forventninger endrer seg raskt, og det er viktig å henge med i svingene for å fortsatt oppleves som relevante og oppdaterte. Samtidig ser vi at konkurransen tilspisser seg.
— Da vi startet på TikTok i 2022 var vi et av svært få fag som prioriterte kanalen. I dag er nesten «alle» der, og enda flere er på vei. Vi konkurrer om oppmerksomheten med fag som er mye større enn oss og med betydelige budsjetter. Det er derfor viktig at vi stadig fornyer oss innenfor de rammene vi har. Vi må også sørge for en stabil tilstedeværelse gjennom hele året, så vi ikke forsvinner ut av ungdommens bevissthet, avslutter Dyrnes.