Comeback for metallsløyd

Publisert

Foto: Vestvind

Denne høsten gjør metallsløyd comeback i norsk skole. VBL har i samarbeid med alle avdelingene og fire av de store opplæringskontorene, finansiert og levert innhold til Fagbokforlagets heldigitale læremiddel Verkstedet.

Her ligger det nå en komplett undervisningsmodul som vil gi ungdomsskoleelever teoretisk og praktisk erfaring med metallarbeid.

Vil du dele ut flyers om Metallsløyden til skoler eller lærere du møter? Kontakt oss her 

Denne artikkelen er også publisert hos Fagbokforlaget

Metallsløyd var lenge en etablert del av sløydfaget i norsk skole. Helt siden 1800-tallet var det tradisjon for å lære elever å forme metall med håndverktøy, presisjon og tålmodighet. 
På 1960-70-tallet ble sløyd, tegning og håndarbeid slått sammen i et felles formingsfag, som etter L97  fikk navnet kunst og håndverk. Siden den tid har metall gradvis forsvunnet ut av mange av skolenes materialutvalg.

Metall inn i sløydsalen

Med økt fokus på at skolen skal være mer praktisk og tettere på arbeidslivets behov, håper initiativtaker til modulen «metallsløyd», Ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes Landsforbund (VBL), at tiden er moden for å gjeninnføre metallarbeid i skolehverdagen. 

— Vi håper den nye metallsløyd-modulen kan bidra til at elever får mulighet til å teste et bredere utvalg materialer og verktøy i kunst- og håndverksfaget. Metallsløydoppgavene egner seg også godt for tverrfaglige prosjekter, for eksempel i praktisk matte. Eller som et godt eksempel på bærekraft ved bruk av restmetall. Metall er et av våre mest miljøvennlige byggematerialer siden det kan omformes, resirkuleres og gjenbrukes nærmest i det uendelige, forteller daglig leder Ane Dyrnes. 

Oppgaver som svarer til læreplanen

Selv om metallsløyd ikke nevnes direkte, er fagets kjerne tydelig til stede i dagens læreplan for kunst og håndverk på ungdomstrinnet. Følgendekompetansemål gir rom for metallarbeid: 

  • «Utforske muligheter innenfor håndverksteknikker og egnet teknologi ved å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer» (10. trinn)

Metallsløyd-modulen dekker nettopp dette målet, gjennom design, bearbeiding og sammenføyning av materialet. I tillegg gir det tverrfaglige temaet Bærekraftig utvikling rom for refleksjon rundt bærekraft, funksjon og holdbarhet.

Den nye metallsløyd-modulen inkluderer: 
  • En rikt illustrert fagartikkel om metall, dets egenskaper, og bruksområder
  • Fem læringsstier som viser hvordan elever kan lage konkrete gjenstander i metall
  • Trinn-for-trinn-videoer som demonstrerer teknikker og arbeidsprosesser
  • Lærertips som støtter planlegging og gjennomføring

Lærere eller opplæringskontorer som ønsker å bestille lisens til Verkstedet eller prøvetilgang bes ta kontakt med Fagbokforlaget:
anne.koch@fagbokforlaget.no