-
Medlemsfordel: Juridiske tjenester
Gjennom medlemskapet ditt i VBL får du tilgang på gratis rettshjelp i tariffspørsmål, arbeidsrettslige spørsmål, lønnssystemer, omorganiseringer og oppsigelser via NHO Byggenæringen. Men visste du at du også har tilgang på andre advokattjenester til godt rabatterte priser?
-
Koronaundersøkelsen: lite endring fra september.
- Noen positive funn, men nedgangen i ordrereserven bekymrer, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.
-
Forkjøla på jobb?
Med bakgrunn i smittevern skal terskelen for å holde seg hjemme fra jobb være lavere enn før. Men ansatte som kan vise til negativ koronatest kan likevel få komme på jobb med milde forkjølelsessymptomer.
-
Skjerper tilsyn med arbeid i høyden
I september gjennomfører Arbeidstilsynet en ny tilsynsaksjon med fokus på farlig arbeid i høyden og bruk av sag.
-
Brudd i lønnsforhandlingene - Slik bør bedrifter forberede seg på en eventuell konflikt
Som kjent ble det brudd i forhandlingene mellom BNL og Felleforbundet 07.08. Oppgjøret fortsetter nå i mekling. Dersom meklingen ikke fører frem, kan en eventuell streik tidligst starte fredag 21. august.
-
Forlenger midlertidige ordninger
Regjeringen forlenger ordningen med dagpenger, arbeidsavklaringspenger og fritak fra lønnsplikt ut oktober.
-
Bedriftsintern opplæring (BIO)
De såkalte BIO-midlene har som formål at bedrifter med alvorlige omstillingsproblemer og/eller større endringer i rammebetingelser skal unngå måtte å si opp medarbeidere. Hensikten er at bedriftene skal kunne utvikle kompetanse heller enn å miste kompetanse.
-
Nær 40 prosent av VBLs medlemmer permitterer
38 prosent av bedriftene i VBL svarer at de allerede har permittert ansatte, og nær tre av fire svarer at permittering kan bli aktuelt innen kort tid, viser tall fra NHOs siste medlemsundersøkelse.
-
Tariffkonferansen 2020
Fredag 6. mars kl 0900 inviterer BNL alle medlemsbedrifter til felles tariffkonferanse før lønnsoppgjøret 2020. Her får du informasjon om kommende tariffoppgjør og mulighet til å møte forhandlingsledere og tariffansvarlige.
-
Påminnelse: Opplyser du kundene dine om klageadgang?
"Lov om klageorganer i forbrukersaker" regulerer blant annet forbrukers mulighet til å få sin sak behandlet ved et klageorgan i Norge. Næringsdrivende er forpliktet til å opplyse sine kunder om hvordan eventuelle klager blir behandlet. Slik oppfyller du lovens krav.